مراقبت بعد عمل بینی

عمل بینی نوعی جراحی زیبایی است که امروزه بسیار مورد استقبال طیف وسیعی از افراد جامعه می باشد. افراد واجد شرایط برای انجام این عمل جراحی می بایستی سطح مناسبی از سلامت جسمانی را برخوردار بوده و درک صحیح از مراقبت بعد عمل بینی, ریسک ها و خطرات این عمل جراحی داشته باشند . در مجموعه راوانا با کمک فناوری اسکن سه بعدی بینی هر شخص پیش از انجام عمل طراحی می شود، لذا الزام است انتظارات افراد درباره نتایج این جراحی واقع بینانه و براساس آگاهی باشد.

فهرست مطالب

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

آمادگی برای عمل بینی

قبل از عمل جراحی بینی، الزام است فرد بیمار برای سرعت بخشیدن به دوره ریکاوری و به حداقل رساندن ناراحتی های احتمالی پس از عمل و نیز کاهش ریسک مشاهده عوارض بعد از عمل زیبایی بینی به چند نکته به شرح زیر توجه نماید:

رژیم غذایی

چند هفته قبل از عمل جراحی زیبایی بینی، مهم است که بیمار رژیم غذایی سالم داشته باشد. تغذیه صحیح می تواند سرعت بهبود بیمار را افزایش داده و ریسک ایجاد عفونت را به حداقل برساند.

مصرف دارو

هنگام آماده شدن برای عمل بینی، بیمار می بایست پزشک خود را از تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می کند، مطلع نماید. در واقع، مصرف بعضی داروهای خاص می تواند قبل یا بعد از جراحی برای بیمار مشکل ایجاد کند. به این ترتیب پزشک می تواند بطور موقت مصرف دارو را منع کرده یا داروهای جایگزین بی خطر برای بیمار تجویز نماید.

سیگار کشیدن

مصرف تنباکو می تواند باعث آهسته شدن جریان گردش خون در بدن شود. به خاطر اینکه در این حالت اکسیژن نمی تواند به سرعت به محل های ایجاد شکاف برسد، افراد سیگاری با دوره ریکاوری طولانی تر و ریسک عفونت بالاتر مواجه می شوند و احتمال باقی ماندن جای زخم بر روی صورت آنها بیشتر است. با وجودی که استفاده از این روش درمانی برای افراد سیگاری نیز امکان پذیر است، این افراد می بایست حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی از سیگار کشیدن خودداری نمایند.

مراقبت قبل از عمل بینی

مراقبت هایی که الزام است فرد قبل از عمل بینی به آن ها توجه کند تا دوره بهبودی بهتری داشته باشد. در ادامه نکاتی که باید قبل از عمل بینی رعایت شود نام برده شده است. اما توجه داشته باشید برای دریافت اطلاعات دقیق تر باید با پزشک خود مشورت کنید.

  • آزمایش و مدارک پزشکی خود را در روز عمل به همراه داشته باشید
  • روز قبل از عمل به میزان کافی آب بنوشید
  • شب قبل از عمل دوش بگیرید. علاوه بر تمیز شدن بدن از هر گونه آرایش و لوسیون و کرم می تواند به ریلکس شدنتان نیز کمک کند
  • در روز عمل هیچگونه زیورآلاتی نباید همراه شما باشد
  • راه های رسیدن به محل کلینیک را بررسی کنید تا در روز عمل استرس نداشته باشید
  • ۸ ساعت قبل از عمل ، از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید
  • اگر لاک ناخن دارید آن را پاک کنید
  • دو هفته قبل از عمل نباید از آسپرین استفاده کنید

روز عمل جراحی بینی

شب قبل از عمل جراحی زیبایی بینی، بیمار می بایست به خوبی استراحت کرده و از خوردن و نوشیدن پس از نیمه شب خودداری کند. قبل از مراجعه به بیمارستان یا مرکز خدمات جراحی، بیمار می بایست صورت و موی خود را به منظور اجتناب از آلودگی باکتریایی شستشو دهد. به دلایل خاص، در این زمان نباید از لوازم آرایشی یا سایر محصوالت زیبایی استفاده شود.

در روز عمل چه بخوریم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، پیروی از یک رژیم غذایی مناسب در دوره ریکاوری حائز اهمیت است و انجام این کار از روز اول بسیار مهم است، بنابراین توصیه می کنیم آب میوه هایی مانند آب کرفس و آب آناناس یا انواع آب میوه های تازه را بنوشید.

نمونه عمل بینی مرکز اسکن سه بعدی راوانا

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

توصیه می شود که حتما هنگام انجام جراحی بینی با یک همراه به کلینیک جراحی مراجعه کنید. همچنین توصیه می شود که شخص همراه حداقل در اولین شب بعد از انجام جراحی در کنار مراجعه کننده بماند. حتما تاریخچه پزشکی خود را قبل از انجام رینو پالستی به پزشک ارائه دهید. سایر مراقبت هایی که الزام است بعد از رینوپلاستی انجام دهید بدین شرح است:

الزام است که از اسپری نمک شور مانند اسپری سالینکس استفاده کنید. همچنین بهتر است که یک لایه کوچک از وازلین یا پماد آنتی بیوتیک را روی بینی خود به آهستگی قرار دهید. از وازلین برای نرم کردن داخل بینی خود نیز می توانید استفاده کنید. این کار را 4 تا 6 بار در روز و از همان روز اول بعد از رینوپالستی انجام دهید. اینکار باعث می شود که بینی شما نرم مانده و پوسته پوسته نشود.

تا مدتی ورزش کردن سخت و جدی را کنار بگذارید

در بیشتر بیماران ، تقریباً 6 هفته طول می کشد تا استخوان های بینی بعد از عمل جراحی بینی بهبود پیدا کند. در این مدت ، باید از ورزش شدید خودداری کنید. حتی حرکاتی مانند کشش ، خم و راست شدن بیش از حد که بی ضرر به نظر می رسند ، می تواند تورم بینی را افزایش دهد. صبر کنید تا زمانی که پزشکتان برای شروع فعالیت های طبیعی چراغ سبز به شما نشان بدهد. از ورزش کردن طی 10 روز بعد از جراحی خودداری کنید. همچنین ورزش های سنگین را تا حداکثر یک ماه بعد از جراحی شروع نکنید. مگر اینکه با مجوز پزشک همراه باشد.

سیگار نکشید

قبل و بعد از عمل ، مهم است که سیگار نکشید و در صورت امکان از قرار گرفتن در معرض دود هم خودداری کنید. نیکوتین موجود در محصوالت دخانیات جریان خون را محدود می کند و می تواند باعث ایجاد اختلال در روند بهبود بدن شما شود. اگر سیگاری هستید، حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از رینوپالستی نباید سیگار بکشید.

عطسه کردن

تا زمان برداشت پانسمان باید سعی کنید از عطسه کردن خودداری کنید. اگر مجبور به عطسه شدید، سعی کنید مانند سرفه کردن، آن را از طریق دهان خارج کنید.

عینک زدن

به منظور مراقبت بعد از عمل بینی تا زمانی که گچ بر روی بینی شما قرار دارد، می توانید از عینک استفاده کنید. پس از برداشتن گچ بینی، باید به مدت حدود 6 هفته سعی کنید عینک شما بر روی پل بینی قرار نگیرد. می توان آن را از پیشانی آویزان کرد یا بر روی استخوان گونه قرار داد .مراقبت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است چون فشار ایجاد شده از طریق عینک بر روی بینی می تواند شکل بینی را تغییر دهد. روز پس از عمل جراحی می توانید از لنز طبی استفاده کنید.

خشکی لب ها

چنانچه لب های شما در اثر تنفس از طریق بینی دچار خشکی شده است، به سادگی می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید.

تب

دمای بدن ممکن است پس از عمل بینی تا 5.37 درجه سانتی گراد افزایش یابد. این افزایش دما می تواند در اثر از دست دادن آب بدن ایجاد شده باشد. اگر تب بالای 5.37 درجه ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید.

از مراقبت های بعد از عمل بینی به منظور کاهش تورم و تغییر رنگ پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به منظور جلوگیری ازخطر ایجاد هایپرپیگمنتاسیون تا 4 هفته بعد از عمل، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کرده و در صورت لزوم از کرم های ضد آفتاب با30 SPF استفاده نمایید.
  • استفاده از کمپرس سرد در 4۸ ساعت اول بر روی بینی و نواحی میانی به منظور کاهش تورم وکبودی.
  • حداقل به مدت دو هفته پس از عمل از فین کردن اجتناب کنید.
  • از حمل وسیله های سنگین خودداری کنید.
  • بعد از جراحی بینی استخوانی از باال کشیدن بینی و تنفس هوا با زور خودداری کنید.
  • تا هنگام برداشتن گچ بینی از حمام رفتن به ویژه حمام با آّب داغ خودداری کرده، که مبادا گچ شما درروزهای اول مرطوب گردد.
  • تا 4۸ ساعت پس از عمل هیچ نوع نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.
  • مصرف سدیم را کاهش دهید.
  • هفته اول پس از عمل در رژیم غذایی از مواد غذایی نرم استفاده شود.
  • تا حد ممکن سر خود را بالا نگه دارید.
  • از استعمال دخانیات امتناع کنید.
  • آب فراوان بنوشید.
  • مقاربت جنسی تا 10 روز بعد از عمل ممنوع می باشد.

تورم

هر عمل جراحی، حتی عمل جراحی ساده، با ورم بافت اطراف ناحیه ی تحت عمل جراحی همراه است. میزان ورم نوک بینی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. چنانچه بینی هم از داخل و هم از خارج تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد، همچنین چنانچه عمل جراحی بینی به منظور بهبود تنفس فرد انجام شده باشد، میزان ورم بیشتر خواهد بود. برای کمک به کاهش سریعتر ورم صورت، پیروی از موارد زیر از جمله مراقبت های بعد از عمل بینی است که توصیه می شود.

  • پس از عمل بینی تا جای ممکن سرتان را بالا نگه دارید. حداقل به مدت 2 هفته پس از عمل جراحی هنگام خواب سرتان را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. به این منظور هنگام دراز کشیدن، دو بالش زیر سرتان قرار دهید.
  • هنگام استراحت، بر روی بینی و نواحی میانی صورت کمپرس یخ قرار دهید. کمپرس یخ فقط در 4۸ ساعت اول پس از عمل جراحی برای کاهش ورم و کبودی بعد از عمل بینی موثر است. پس از گذشت دو روز از کمپرس یخ برای کاهش درد و ناراحتی پس از عمل استفاده می شود.
  • 24 ساعت اول بعد از عمل سخت ترین زمان برای ریکاوری فرد است. در این مدت هنوز اثر داروهای بیهوشی از بین نرفته است. در این زمان ممکن است کمی سردرد، ورم، کبودی و خونریزی بینی را تجربه کنید.
  • بهتر است در این زمان فرد فقط استراحت کند و از مسکن های تجویز شده پزشک استفاده کند.
  • گاهی اوقات افرادی به کلینیک ها مراجعه کرده و می گویند که تورم پل بینی شان بهبود یافته اما تورم نوک بینی همچنان باقی مانده است. این اختلاف در بهبودی تورم بینی نباید دلیلی برای نگرانی باشد. چرا که تورم بینی در همه نواحی طی چند هفته اول به طور کامل بهبود می یابد.
  • گاهی اوقات ممکن است تورم بینی در برخی نواحی کمی دیرتر بهبود یافته و به چند ماه برسد. این طولانی شدن بهبودی تورم نیز کاملا طبیعی است. اما حداکثر یک سال بعد از عمل بینی هیچ آثاری از تورم باقی نخواهد ماند. مراجعه کنندگانی که فقط جراحی سپتوم را انجام داده اند با هیچ گونه تورمی مواجه نخواهند شد.
  • از خم شدن و بلند کردن وسایل سنگین به مدت دو روز خودداری کنید. انجام این کارها علاوه بر تشدید تورم، فشار خون را بالا می برد و احتمال خونریزی را افزایش می دهد. بینی تان را از هر ضربه یا آسیبی حفظ کنید.
  • به مدت 4 هفته پس از عمل جراحی بینی، مراقبت های بعد از عمل بینی را جدی گرفته ، از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید تا از خطر ایجاد هایپرپیگمنتاسیون جلوگیری شود.

خشک کردن مو

  • پس از شستن مو برای خشک کردن آن فقط از سشوار دستی استفاده کنید و از نشستن زیر خشک کن هایی که معمولا در آرایشگاه ها استفاده می شود، حداقل به مدت 2 هفته خودداری کنید.
  • از خیس شدن پانسمان بینی در مراقبت های بعد از عمل بینی جلوگیری کنید. چنانچه پانسمان بینی تان خیس شد، آن را به آرامی خشک کنید. پانسمان بینی در حالت عادی باز نمی شود. در صورت شل شدن آن بلافاصله به پزشک مراجعه کنید
  • به مدت یک هفته پس از عمل جراحی بینی استخوانی از بالا کشیدن بینی تلاش برای کشیدن هوا با زور به داخل بینی، کاری که برخی افراد انجام می دهند هنگامی که احساس گرفتگی بینی دارند خودداری کنید. بالا کشیدن بینی احساس گرفتگی آن را برطرف نمی کند بلکه آن را تشدید می کند چون با این کار، مکش ایجاد شده در بینی، ورم بیشتری ایجاد می کند

اسپری سالین

  • دو هفته پس از عمل، از فین کردن خودداری کنید. این کار می تواند موجب خونریزی شود. طی هفته ی دوم می توانید در حمام فین کنید. برای تمیز کردن سوراخ های بینی می توانید از اسپری سالین استفاده کنید. این اسپری بینی را می توانید بدون تجویز پزشک از داروخانه خریداری کنید.
  • از خاراندن سوراخ های بینی یا قاعده ی بینی توسط دستمال یا دستتان پرهیز کنید. این کار عالوه بر تشدید تورم، می تواند موجب عفونت، خونریزی و یا تغییر شکل غضروف بینی شود. اگر ترشحات بینی ادامه یافت، می توان از گاز رول شده درون بینی استفاده کرد
  • ممکن است درون بینی و اطراف سوراخ ها موکوز خشک شده یا زخم دلمه بسته ایجاد شده باشد. با استفاده از هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه باید این ناحیه را تمیز کرد.

بخیه های جذبی

  • اگر بخیه های موجود در قاعده ی بینی تان جذبی هستند، آن ها را روزی 4 بار با هیدروژن پراکسید تمیز کنید و بر روی بخیه ها آکوافور یا وازلین بمالید. بخیه های داخل سوراخ های بینی را توسط آکوافور مرطوب نگه دارید. پس از تمیز کردن این ناحیه با هیدروژن پراکسید، با استفاده از گوش پاک کن آکوافور را به بخیه ها بمالید. این کار باید روزی 4 بار تکرار شود. انجام منظم این کار باعث می شود بخیه ها و زخم های داخل بینی نرم بمانند و در نتیجه شما احساس راحتی خواهید داشت
  • از خوراکی هایی که برای کاهش تورم صورت مفید است غافل نشوید. آب آناناس، آلوئه ورا و کرفس می تواند به کاهش تورم صورت کمک کند. برای بهتر شدن طعم آب کرفس می توانید آن را آب هویج مخلوط کنید.
  • کاهش تورم و چسبیدن پوست بینی بر اسکلت زمانبر خواهد بود بنابراین تورم در دوطرف بینی شما قطعا متفاوت خواهد بود ، حتی اگر دو طرف آن یکسان عمل شده باشد. بنابراین نگران این موضوع نباشید.

چسب زدن بینی بعد از عمل

یکی از مهمترین مراقبت های بعد از عمل بینی که در نتیجه عمل بسیار تأثیرگذار می باشد، استفاده از چسب بینی است. پس از عمل از چسب به منظور کاهش تورم و شکل دهی بینی استفاده می شود. 2 هفته اول بعد از عمل، استفاده از چسب به شکل دهی بینی و کاهش تورم آن کمک می کند و پس از آن فقط باعث کاهش تورم بینی می شود.

مدت زمان چسب زدن

مدت زمان چسب زدن به نوع پوست بیمار بستگی دارد که از حدود 2 هفته تا 2 ماه متغییر است. افرادی که پوستی نازک و شفاف دارند دو هفته و افرادی که پوستی ضخیم دارند بهتر است حداقل 2 ماه از چسب استفاده کنند. استفاده از چسب در افراد با پوست ضخیم حتی به مدت زمان 6 ماه نیز امکان پذیر می باشد و هیچ گونه عارضه ای ندارد.

برداشتن چسب

هنگام برداشتن چسب باید از هر دو دست جهت برداشتن آن استفاده کنید، به نحوی که با یک دست پوست بینی را نگه داشته و با دست دیگر چسب را از روی بینی به آرامی بردارید. در صورتی که پوست بینی به هنگام برداشتن چسب کشیده شود به مرور زمان سبب ایجاد بافت اضافه در زیر پوست می شود

زمان تعویض چسب

معمولا چسب روی بینی هر چند روز الی یک هفته یک بار تعویض می گردد. برای تعویض چسب ابتدا باید پوست ناحیه بینی با آب ولرم و صابون شسته شده تا چربی اضافی روی پوست گرفته شده و پس از خشک شدن پوست از چسب استفاده کنید.

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

پانسمان بینی

معمولا بعد از رینوپالستی انتظار می رود که برخی ترشحات خونی از بینی خارج شود. به همین دلیل پزشک یک پانسمان کوچک را بعد از جراحی در زیر بینی قرار می دهد. این پانسمان جاذب بوده و ترشحاتی که ممکن است از بینی خارج شود را به خود جذب می کند.

معمولا طی 24 تا 4۸ ساعت اول بعد از رینوپالستی نیازی به تعویض پانسمان نیست. اما بعد از 4۸ ساعت الزام است که پانسمان بینی تعویض شود. یک پانسمان داخلی نیز در داخل بینی ایجاد می شود. معمولا افرادی که فقط نوک بینی شان را جراحی کرده اند، پانسمان خارجی را کمی دیرتر برمی دارند. اما به طور کلی هر دو پانسمان داخلی و خارجی بینی 5 تا 7 روز بعد از رینوپالستی برداشته می شوند.

برداشتن پانسمان

با برداشتن پانسمان، در ابتدا بینی شما بزرگ به نظر می رسد و نوک آن کمی به سمت بالا منحرف شده است. این حالت به دلیل ورم بینی و لب بالایی ایجاد شده است. میزان زیادی از این ورم تا یک هفته کاهش یافته و برطرف می شود. با این حال تا بیش از یک سال طول می کشد تا تمامی ورم بینی از بین رفته و شکل نهایی بینی فرد ایجاد شود.

ورم به طور خود بخود و به تدریج کاهش می یابد. هر چه پوست فرد ضخیم تر و چرب تر باشد، زمان بیشتری طول می کشد تا ورم کاهش یابد. لب بالایی نیز ممکن است برای مدتی سفت شود و نوک بینی گاهی اوقات بی حس می شود، اما در نهایت تمامی این عوارض برطرف می شود.

به خاطر داشته باشید: چنانچه نگرانی یا سوالی دارید، می توانید با کلینیک تماس بگیرید و در تمام دوره ی بهبودی و مراقبت های بعد از عمل بینی و از اولین جلسه ی مشاوره تا بهبودی کامل بینی، برای طرح سواالت خود و کسب اطلاعات لازام، با مطب و مرکز زیبایی تماس بگیرید.

اسپلینت

افتادگی بینی معمولا اتفاقی است که انتظار می رود بعد از رینوپالستی مشاهده شود. این اتفاق برای افرادی که این جراحی را انجام داده اند بسیار آزاردهنده است. اما بهتر است بدانید که بعد از برداشتن اسپلینت داخلی بینی این مشکل به صورت قابل توجهی بهبود می یابد. بنابراین جای هیچ نگرانی از این بابت نیست.

یکی از موارد دیگری که اغلب مراجعه کنندگان با آن مواجه می شوند این است که مخاط بینی شان در گلو جمع می شود. این مشکل به دلیل وجود اسپلینت های داخل بینی اتفاق می افتد. چرا که اسپلینت ها، بینی را تحریک کرده و باعث می شوند که میزان مخاط بیشتری در بینی تولید شود. این مشکل 5 تا 7 روز بعد از رینوپالستی و با برداشتن اسپلینت ها کاملا رفع می شود.

گاهی اوقات ممکن است کاهش موقتی در حس بویایی و چشایی نیز بعد از رینوپالستی مشاهده شود. این اتفاق نیز در برخی افراد و برخی انواع رینوپالستی کاملا طبیعی است. چرا که در برخی از انواع رینوپالستی اعصاب بینی در حین عمل تحریک می شود. این تغییرات نیز طی 1 تا 2 هفته بعد از رینوپالستی کاملا بهبود می یابد. چنانچه احساس کردید بعد از این مدت حس بویایی و چشایی در شما بهبود نیافته است الزام است که حتما به پزشک مراجعه کنید.

تمیز کردن بینی بعد از جراحی بینی

  • بعد از این که از کلینیک یا بیمارستان به منزل بازگشتید، می توانید قسمت بیرونی بینی را توسط گوش پاک کن آغشته به هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)تمیز کنید. اما بسیار مهم است که این کار را به آرامی انجام دهید.
  • پس از برداشتن پانسمان، باید بینی را دو بار در روز تمیز کنید تا چربی ترشح شده توسط غدد پوست را پاک کنید. این کار به این دلیل مهم است که در صورت باقی ماندن چربی روی پوست، ورم بینی طولانی تر خواهد شد. در این زمان بینی می تواند تحمل داشته باشد که آن را به آرامی تمیز کنید.
  • هنگام تمیز کردن نباید به بینی فشار بیاورید و موجب تغییر حالت آن شوید. برخی از بخیه های قابل جذب طی تمیز کردن بینی حل می شوند و از بین می روند. این اتفاق معمولا همزمان با بهبودی محل برش می افتد.
  • می توان یک هفته پس از جراحی بینی خود را آبکشی کنید، برخی از پزشکان می گویند بهتر است از محلول آب نمک برای شستشوی بینی خود استفاده کنید تا ناحیه را نظافت شده نگاه دارید. اسپری سالین دارای یک محفظه پلاستیکی است که جریان کم فشار آب را از طریق یکی از پره های بینی به داخل آن می فرستد که از سوراخ دیگری بینی خارج خواهد شد.
  • محلول سالین به اندازه مایعات بدن (خون، عرق، اشک و غیره) شوری دارد ، که حدود 9.0 درصد است و می توان این میزان از شوری را با جوشاندن نصف قاشق چای خوری از نمک در یک فنجان آب ایجاد کرد. هنگامی که محلول خنک شد، می توان آن را برای استفاده آتی ذخیره کرد.

رضایت زیباجو از عمل بینی

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی

چرا دانستن تغذیه بعد از عمل جراحی رینوپلاستی مهم است؟

دوره بهبودی شما به رژیم شما بعد از عمل بستگی دارد و راه را برای بهبودی سریع هموار می کند. این موضوع می تواند به شما در بهترین نتیجه از جراحی بینی کمک کند و همچنین عوارض جانبی بعد از عمل را به حداقل برساند. بنابراین مهم است بدانید که چه غذاهایی می توانند به بدن شما کمک کنند تا به راحتی از این عمل جراحی بهبود یابید

غذاهای مصرفی در دوره بهبودی

پزشک در طول دوره بهبودی دستورالعمل های لازام را در مورد خوردن غذاها به شما ارائه می دهد ولی اگر اطلاعات کافی از جراح خود دریافت نکردید، در اینجا لیستی از بهترین مواد غذایی برای بهبود جراحی زیبایی بینی را به شما ارائه می دهیم.

غذاهای نرم

جویدن غذاهای سخت بعد از عمل برای فک بسیار سخت و خطرناک است بنابراین توصیه می شود بعد از انجام جراحی رینوپلاستی، غذاهای نرم را در دوره نقاهت بخورید غذاهایی مانند سس سیب، ماست، تخم مرغ های خرد شده، پوره سیب زمینی، سوپ مرغ و غیره.

غذاهای پر فیبر

برای جلوگیری از یبوست و تقویت حرکات طبیعی روده بعد از عمل جراحی زیبایی، غذاهای پر فیبر در دوره بهبودی توصیه می شود.

غذاهای پرفیبر عبارتند از :

غلات مانند اسپاگتی گندم کامل، برنج قهوه ای پخته شده، نان گندم کامل و ذرت بو داده و غیره. میوه های تازه مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی و غیره. سبزیجات تازه مانند هویج پخته شده، سیب زمینی پخته شده، نخود سبز پخته شده و کلم بروکلی و اسفناج آب پز و غیره

غذاهای ضد التهاب

غذاهای ضد التهاب یکی از مهمترین نوع غذاهایی است که باید بعد از عمل جراحی بینی بخورید چرا که به کاهش التهاب کمک می کنند و هم به نوبه خود باعث بهبودی سریع زخم ها می شود. غذاهای ضد التهاب شامل غذاهای حاوی چربی های اشباع نشده مثل آووکادو، ماهی چرب و روغن زیتون است و در برخی از سبزیجات مانند توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، قارچ، انگور و گوجه فرنگی نیز یافت می شود و در شکلات تیره و چای سبز نیز موجود است.

غذاهای بهبود زخم

نوع مهم دیگری از غذایی که باید در طول دوره بهبودی بعد از جراحی زیبایی بینی بخورید، مواد غذایی است که به بهبودی سریع زخم کمک می کنند. این غذاها شامل مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، ماست و هویج، پرتقال و سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و مرکبات هستند

غذاهای تسکین دهنده اضطراب

اگرچه ناراحتی و درد اصلی ترین علائم بعد از جراحی بینی است اما بسیاری از بیماران در این دوره از اضطراب رنج می برند. غذاهای زیادی وجود دارند که می توانند اضطراب را از بین ببرند مانند آجیل برزیل، شکالت تیره، چای سبز و بابونه.

میوه و سبزیجات تازه

میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که باید بعد از جراحی زیبایی بینی مصرف کنید. نمونه های زیادی از میوه و سبزیجات تازه وجود دارد که می توانید بعد از جراحی بخورید، و نکته جالب این است که متناسب با رژیم شما می توانید آن ها را به روش های مختلفی تهیه کنید که به آن ها اشاره کردیم.

به عنوان مثال: تهیه یا نوشیدن آب آناناس یک روش مناسب برای به دست آوردن تمام مواد مغذی مهم و مرطوب نگه داشتن بدن است که برای بهبودی بعد از عمل بسیار مهم است

غذاهای ایرانی مناسب برای بعد از عمل کدام اند؟

این غذاها شامل: سوپ مرغ، خورشت مرغ، خوراک مرغ، سالاد اولویه، کباب کوبیده، قیمه و قرمه سبزی است.

چه نوع غذایی را نباید بعد از جراحی زیبایی بینی بخورید؟

به طور کلی در مورد بهترین نوع مواد غذایی که باید بعد از جراحی زیبایی بینی استفاده کنید، صحبت کردیم، اما مهم است که بدانید کدام نوع مواد غذایی برای بهبودی سریع و آسان و نتایج عالی توصیه نمی شود.

تورم بافت های بینی به دهان و دندان ها بسیار نزدیک است باید از خوردن غذاهای سخت و جویدنی که باعث کشش شدید لب فوقانی می شود پرهیز کرد این نوع غذاها شامل: چیپس، غلات، محصولات پخته نشده.

غذاهای سخت و جویدنی

بدانیدکه اگرچه بسیاری از غذاهای توصیه شده در بالا ممکن است جویدن سختی داشته باشند ولی باید به طور مناسب تهیه شوند. به عنوان مثال، سیب ها و هویج ها را می توان به وسیله برش های بسیار نازک خرد کرد، شکلات تیره را می توان ذوب کرد.

غذاهای تند و اسیدی

غذاهای تند و اسیدی باعث افزایش فشار خون می شوند که به نوبه خود می تواند باعث خونریزی شود. همچنین این غذاها باعث تحریک بافت مخاطی بینی می شوند که می تواند باعث اختلال در بهبود زخم ها شود و همچنین این نوع غذا ها باعث عطسه می شوند که می توانند بسیار ناراحت کننده و ناخواسته باشد که باعث تحریک معده و ایجاد مشکلات گوارشی می شوند که می توانند بر روند بهبودی تأثیر بگذارند. بنابراین بجای خوردن غذاهای تند، غذاهای خنک یا دمای اتاق مانند اسموتی، ماست و غیره مصرف کنید.

غذاهای فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده سرشار از قند، سدیم و چربی های اشباع شده می باشد که مصرف آن ها دوره بهبودی را کند می کند می توانید بجای آن ها از غذاهای کامل، غذاهای غیر فرآوری شده و غیر تصفیه شده مانند غلات کامل، سبزیجات سبز و زرد و دانه بصورت کاملا نرم مصرف کنید.

غذاهای بسیار گرم / بسیار سرد

بلافاصله بعد از عمل غذای خیلی گرم یا خیلی سرد نخورید چرا که این نوع مواد غذایی می توانند در حین عمل ریکاوری حال شما را بدتر کنند به این صورت که دندان های شما یا سایر قسمت های دهان شما را بسوزانند و این ممکن است باعث افزایش درد شما شود.

غذاهای شور

نمک تورم و ورم را با حفظ آب بدتر می کند، به همین دلیل غذاهای شور توصیه نمی شود.

چه نوشیدنی هایی را باید بعد از عمل بینی بنوشم؟

1 .آب

کمبود آب بدن بعد از عمل جراحی زیبایی بینی بسیار مهم است بنابراین در دوره ریکاوری باید مقدار زیادی آب بنوشید.

نوشیدنی های مغذی

2 .از نوشیدن آب میوه های تازه غیر اسیدی بعد از عمل بینی به خصوص آب کرفس و آب آناناس غافل نشوید چون آناناس حاوی آنزیمی به نام برمالین است که به کاهش تورم و کبودی کمک می کند.

نوشیدنی هایی که بعد از عمل بینی نباید نوشید

1 .آبمیوه های اسیدی

از آبمیوه های اسیدی مانند آب پرتقال که ممکن است معده شما را تحریک کند خودداری کنید.

2 .الکل

نوشیدن الکل در هنگام استفاده از داروهای ضد درد بسیار خطرناک و باعث مشکلات جدی در سلامتی می شود. بعد از عمل جراحی از نوشیدن الکل خودداری کنید چون الکل احتمال خونریزی و بهبودی زخم را بعد از عمل افزایش می دهد و ممکن است باعث تورم و کبودی بیشتر شود.

3 .نوشیدنی های کافئین دار

از کافئین بعد از عمل خودداری کنید چون ممکن است کافئین بهبود زخم را به تأخیر بیندازد. برای بیمارانی که عادت دارند روزانه قهوه یا چای بنوشند بسیار سخت است اما متوقف کردن نوشیدنی های کافئین دار در دوره بهبودی بعد از جراحی بسیار مهم است.

چه زمان می توانیم دوباره داروهای خود را شروع کنیم؟

پزشک در مورد مصرف داروهای جدید به شما دستورالعمل می دهد .اگر از آسپرین یا برخی از دارو های رقیق کننده خون مصرف می کنید، از پزشک خود بخواهید که زمان مصرف دوباره آن را به شما بگوید. از آسپرین و داروهای حاوی آسپرین یا داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن به مدت سه هفته بعد از عمل خودداری کنید مگر با تجویز پزشک. داروهای ضد درد را دقیقاً مطابق با دستور پزشک مصرف کنید و هیچ وقت دو یا چند داروی درد را همزمان مصرف نکنید مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد.

آنتی بیوتیک

اگر پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز کرده است آنها را طبق دستورالعمل مصرف کنید. مصرف آنها را فقط به دلیل احساس بهتر بودن متوقف نکنید. شما باید دوره کامل آنتی بیوتیک را طی کنید

عوارض جانبی موقت بعد از عمل جراحی

  • کبودی
  • ناراحتی
  • ورم
  • تاثیرات جانبی داروی بی هوشی
  • خون ریزی بینی
  • درد بعد ازعمل بینی

توجه به این نکته بسیار مهم است که بیمار باید آگاه باشد که برای کنترل درد خود نباید از آسپیرین یا داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، ادویل و نوپرین مصرف کند چرا که این داروها با رقیق کردن خون، می توانند باعث افزایش خون ریزی شوند .

تب بعد از عمل بینی

پس از عمل رینوپلاستی افزایش درجه حرارت بدن تا 5.37 درجه طبیعی است که این افزایش دما به علت از دست دادن آب طبیعی بدن رخ می دهد. اما اگر تب بالای 5.37 درجه ادامه داشت، باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید

خونریزی

  • هرگاه مسیرهای هوایی بینی مسدود شوند (مثل زمانی که دچار آلرژی یا سرماخوردگی شده اید)، غدد بینی بیش از حد طبیعی موکوز ترشح می کنند.
  • پس از رینوپلاستی بینی، در اثر ورم ایجاد شده، سوراخ های بینی دچار گرفتگی می شوند و در نتیجه باید تا کاهش ورم به مدت چند روز انتظار ترشحات موکوزی بیشتری را داشته باشید.
  • این موکوز ممکن است با خونابه همراه باشد و تا زمانی که ترشحات زیاد و خونریزی شدید نیست، جای نگرانی وجود ندارد.
  • اگر دچار خونریزی شدید، باید طوری بخوابید که سرتان بالا قرار بگیرد (از صندلی یا بالش استفاده کنید).
  • بر روی بینی و گردن و صورت کمپرس یخ قرار دهید. وارد کردن فشار به دو طرف قاعده ی سوراخ های بینی کمک کننده است.
  • می توان در سمتی از بینی که دچار خونریزی است، از اسپری دکونژستانت استفاده کرد. اگر خونریزی ادامه داشت، به پزشک مراجعه کنید

تغییر رنگ

اغلب افرادی که تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرند، هیچ کبودی ای را تجربه نمی کنند. در واقع این حالت به ندرت پیش می آید.

به هر حال اگر کمی تغییر رنگ در صورت ایجاد شد، جای نگرانی نیست این وضعیت پس از گذشت یک هفته تا 10 روز به حالت طبیعی باز می گردد به ندرت این تغییر رنگ پس از این مدت هنوز هم وجود دارد اما هرگز دایمی نیست. اقداماتی که به کاهش ورم کمک میکند برای کاهش کبودی نیز موثر هستند. اگر زخم بازی وجود ندارد می توانید از مواد آرایشی بر روی صورتتان استفاده کنید

ممکن است برای کمک به خواب بیمار در شب، داروی آرام بخش تجویز شود. باید به خاطر داشت که مصرف این داروها باعث می شود که برخی افراد روز بعد از جراحی بینی احساس سرگیجه داشته باشند. فردی که از این ضعف و داروها مصرف کرده است، نباید رانندگی کند و یا سایر کارهایی که به تمرکز ذهنی بالایی نیاز دارند انجام دهند.

دیمن هیدرینات و دیفن هیدرامین از نوع داروهای آنتی هیستامین هستند که دارای خاصیت آرام بخش جزئی هستند و می توان آن ها را بدون تجویز پزشک نیز تهیه کرد و از این داروها نیز می توان استفاده کرد.

این عارضه برای همه یکسان نیست، افسردگی به شیوه و شدت های مختلفی بروز می کند. برخی از علل بیشتر شایع افسردگی که باید مراقب آن بود عبارتند از:

  • خواب بیش از حد
  • بی خوابی
  • حساسیت بیش از حد
  • افزایش در خستگی و پایین بودن انرژی برای مدتی طولانی
  • احساسات مداوم منفی یا بدبینانه
  • کاهش علاقه نسبت به برخی فعالیت ها
  • اشتهای بیش از حد و بی اشتهایی
  • احساس عذاب وجدان یا کلافگی
  • مشکل در تمرکز یا گرفتن تصمیم

پس از عمل جراحی بینی طبیعی است که برخی افراد دچار افسردگی جزئی شوند. فرد باید بداند که اگر چنین حالتی اتفاق افتاد، وضعیتی موقتی خواهد بود و به زودی برطرف خواهد شد.

عوارض جانبی موقت بعد از عمل بینی

هر چند عوارض جانبی بلند مدت در این عمل جراحی نادر است، با این وجود رینوپالستی می تواند برخی عوارض جانبی موقت برای فرد به شرح زیر به همراه داشته باشد:

  • کبودی : کبودی معمولا در نواحی اطراف چشم ها ایجاد شده و با گذشت 10 روز از عمل جراحی از بین می رود.
  • ناراحتی : بیماران ممکن است با مقداری ناراحتی و التهاب به خصوص در نواحی تغییر شکل داده شده بینی یا بافت خارج شده برای پیوند استخوان مواجه شوند. در اکثر موارد، افراد بیمار می توانند ناراحتی خود را با مصرف داروهای مسکن موجود بر طرف نمایند.
  • ورم : بخش عمده ورم ایجاد شده پس از عمل جراحی معمولا با گذشت چند هفته از بین می رود. به هر حال، بر طرف شدن کامل این عارضه به شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارد.
  • تاثیرات جانبی داروی بی هوشی : بعضی از افراد ممکن است با احساس تهوع پس از استفاده داروی بی هوشی مواجه شوند و این مشکل با تغییرات موقت در صدا و ترشح بیش از حد مایع مخاطی نیز می تواند همراه باشد.
  • خون ریزی بینی : داشتن خون ریزی از بینی برای 72 ساعت پس از عمل جراحی طبیعی و عادی می باشد. هر چند خون ریزی احتمالی پس از این دوره معمولا جدی نیست، بیمار می بایست جراح خود را در صورت مشاهده این شرایط از خون ریزی بینی خود مطلع نماید

عوارض جانبی بالقوه بعد از جراحی بینی

  • عفونت
  • باقی ماندن جای زخم نامطلوب پس از عمل جراحی
  • نتایج زیبایی نامطلوب شامل عدم تقارن بینی
  • واکنش آلرژیک به مواد بی هوشی
  • هماتوم (تجمع خون در زیر پوست)
  • بی حسی
  • مشکالت تنفسی
  • خون ریزی مزمن بینی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • قطع شدن رگ های خونی

سخن آخر راوانا

مرکز اسکن سه بعدی راوانا با کمک فناوری طراحی اسکن سه بعدی به منظور افزایش کیفیت نتیجه ی عمل جراحی و کاهش استرس قبل از عمل جراحی ، به متقاضیان عزیز این اطمینان را می دهد که به فرم ایده آل خود برسند

راوانا در راستای بهبود عملکرد و رضایتمندی متقاضیان گرامی، این امکان را فراهم کرده است تا با توجه به آنالیز سه بعدی از سوی پزشکان و جراحان معتبر این مجموعه، به صورت حضوری و آنالین، مشاوره ی آنی دریافت کنند.

آنالیز سه بعدی و مشاوره ی پزشکان متعدد، این فرصت را به متقاضیان ارجمند می دهد تا به نتیجه ی منحصر به فرد خود، برسند.

لازام به ذکر است رسالت مرکز اسکن سه بعدی راوانا به پایان نرسیده است و به دنبال دستاوردهای بیشتری در این زمینه و راحتی هرچه بیشتر شما متقاضیان عزیز می باشد تا کیفیت عمل های زیبایی را به بالاترین درجه برساند.

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا