بهترین سن برای عمل بینی؟ حداقل و حداکثر سن برای جراحی بینی

سن عمل بینی

یکی از پرسش‌های مهمی که برای کاندیدای عمل جراحی بینی مطرح می‌شود، زمان و سن برای عمل بینی است. همان‌طور که می‌دانید، انسان در طی دوران مختلف زندگی خود، اعم از کودکی و بلوغ و …، با شدت متفاوتی از رشد اندام‌های مختلف بدن و شادابی آن مواجه خواهد بود. بنابراین سن عمل بینی، باید زمانی باشد که بینی از لحاظ رشد و شادابی به مرحله‌ی خوبی رسیده باشد. اگر شما نیز به دنبال دانستن سن مناسب برای جراحی بینی هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فهرست مطالب

سن برای عمل بینی
سن عمل بینی

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

چرا سن برای عمل بینی اهمیت دارد؟

بینی رشد می‌کند! در واقع تمام سلول‌های بدن تا پایان سن رشد (یعنی پایان دوران بلوغ) در حال رشد و تغییر هستند. به همین خاطر است که در این سن و سال، قد بلند می‌شود، هیکل از فرم بچگانه خارج می‌شود و… . بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر سن برای عمل بینی را در نظر نگیریم، دو حالت رخ می‌دهد. یا زودتر از سن مناسب اقدام به جراحی بینی می‌کنیم و یا در سن و سال بالاتری این کار را انجام می‌دهیم. در هر دو صورت، نتیجه‌ی جراحی مطلوب نخواهد شد. بنابراین برای دریافت و حصول بهترین نتیجه از جراحی بینی، سن عمل بینی اهمیت دارد.

سن عمل بینی

سن مناسب برای عمل بینی

سن عمل بینی، بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. بنابراین سن و سال کم‌تر از ۲۰، به عنوان جراحی بینی زودهنگام و سن و سال بیش‌تر از ۴۰ به عنوان جراحی دیرهنگام شناخته می‌شود.

در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی، بدن از نظر بلوغ به حد خوبی می‌رسد. یعنی قرار نیست بعد از این سن و سال، تغییرات فاحش و زیادی از لحاظ رشد اندام‌ها (و از جمله بینی) در بدن به وقوع بپیوندد. از طرف دیگر، بدن به اندازه‌ای شاداب هست که پوست خاصیت کشسانی خود را حفظ می‌کند. یعنی خودِ بدن می‌تواند به روند بهبود و ترمیم خود کمک کند.

مسأله‌ی دیگری که الزام و ضرورت جراحی بینی در سن مناسب را تأکید می‌کند، فروکش کردن هیجانات نوجوانی است. سن ۲۰ تا ۴۰، از تصمیمات ناگهانی و بدون فکر خبری نیست و از طرف دیگر، آن‌قدر‌ پیر نشده‌ایم که بی‌خیال زیبایی‌مان شویم!

سن عمل بینی

سن جراحی بینی زود هنگام

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم، سن عمل بینی، بین ۲۰ تا ۴۰ سال است. بنابراین سن و سال کم‌تر از ۲۰، جراحی بینی زودهنگام را رقم می‌زند. باید توجه داشت در سن کم‌تر از ۲۰ سالگی، بینی هنوز به شکل واقعی خود نرسیده است. یعنی بعد از ۲۰ سالگی، ممکن از شکل بینی با قبل از این سن، متفاوت باشد. از طرف دیگر چون رشد اندام‌ها ادامه دارد، امکان دارد چهره‌ی فرد نامتناسب و زشت شود. چرا که جراحی بینی در سن کم، به تناسب ابعاد و اندازه‌ی اندام‌های همان‌ زمان طراحی می‌شود.

از طرف دیگر، در سن و سال بلوغ، حساسیت روی چهره بسیار بالا است. بنابراین ممکن است در این دوران، تصمیمات غیر صحیح و هیجانی گرفته شود. یعنی به جای این‌که خودِ فرد بپذیرد که قصد انجام عمل بینی را دارد، دیگران (هم‌سن و سالان) برای وی چنین تصمیمی را گرفته‌اند. به همین علت توصیه می‌شود تا از انجام جراحی بینی زودتر از سن عمل بینی، خودداری شود.

نمونه عمل بینی مرکز اسکن سه بعدی راوانا

سن عمل بینی
سن جراحی بینی

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

سن جراحی بینی دیر هنگام

بالاتر از ۴۰ سالگی، زمانی است که به عنوان سن دیر هنگام برای جراحی بینی شناخته می‌شود. در این سن و سال، پوست به تدریج خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد. به همین علت است که در این سن و سال، کم‌کم چین و چروک‌های صورت پدیدار می‌شوند.

از سوی دیگر انجام فرآیندهایی مانند بیهوشی عمومی و بی‌حسی موضعی در این سن و سال با ریسک بالاتری همراه خواهد بود. بنابراین خطرات جراحی بینی در سنین بالاتر از ۴۰ سالگی، افزایش پیدا می‌کند.

سن عمل بینی

جراحی بینی خارج از سن عمل بینی

با وجود این‌که، بهترین سن برای جراحی بینی در بازه‌ی سنی ۲۰ تا ۴۰ سال است، امکان دارد که زودتر و یا دیرتر از این بازه برای جراحی بینی اقدام نماییم. البته دلیل اصلی برای انجام جراحی زود هنگام یا دیر هنگام بینی، صدمات و مشکلات این اندام است. به عنوان مثال یک کودک ممکن است بر اثر انحراف بینی، دچار مشکلات تنفسی باشد. بنابراین هرچند سن وی مناسب عمل جراحی نیست، می‌توان این عمل را انجام داد. البته در این موارد، هدف تنها رفع مشکل خواهد بود و تغییرات زیبایی در بینی اجرا نخواهد شد. حتی اگر بینی به ترمیم و زیبایی نیاز داشته باشد، این جراحی به بعد از سن بلوغ کودک و در واقع در بازه‌ی سن عمل بینی، موکول می‌گردد.

بارداری، زمان نامناسب جراحی بینی

بدن زن در طی دوران بارداری از حساسیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل بهتر است تا چند ماه بعد از زایمان صبر کرد. از طرف دیگر در دوران بارداری، بدن با ورم شدیدی مواجه می‌شود که برای رؤیت فرم اصلی بینی، باید این ورم برطرف گردد.

عوارض جراحی بینی خارج از سن عمل بینی

جراحی بینی در زمان نامناسب، با عوارض و مشکلاتی همراه خواهد بود. در لیست زیر برخی از رایج‌ترین عوارضی که ناشی از جراحی بینی در سن نامناسب است را نشان داده‌ایم.

  • تورم شدید بینی
  • دوران نقاهت طولانی
  • آسیب به عصب بینی
  • نیاز به عمل‌های ترمیمی بعدی
  • عدم تناسب فرم و اندازه‌ی بینی با چهره
  • ریسک بالا در بیهوشی
  • عدم پذیرش روحی
  • امکان پشیمانی از انتخاب
  • امکان تداخل جراحی با مشکلات و بیماری‌هایی ناشی از سن بالا
  • و …

جمع‌بندی

بهترین سن برای عمل بینی، در بازه‌ی ۲۰ تا ۴۰ سالگی است. چرا که نه آن‌قدر پیر هستیم که پوست خاصیت الاستیکی و ارتجاعی خود را از دست داده باشد و نه آن‌قدر خردسال هستیم که فرم اصلی بینی‌مان تعیین نشده باشد. البته بهتر است برای دانستن ایده‌آل بودن سن و سال خود برای عمل بینی، به پزشک متخصص مراجعه نمایید. چرا که وضعیت جسمانی شما و رشد غضروف‌هایتان می‌تواند متفاوت باشد. به عبارت دیگر، سن عمل بینی برای هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

نکته‌ی دیگری که به عنوان سن عمل بینی مطرح می‌شود، پذیرش و تقبل چنین تغییراتی است. معمولا در سن کودکی، به زیبایی بی‌توجه هستیم و ترس از عمل جراحی، مانع از اقدام برای آن می‌شود. از طرف دیگر در سنین بالاتر نیز ریسک جراحی و بیهوشی افزایش پیدا کرده و احتمال دریافت نتایج ایده‌آل از جراحی پایین‌تر می‌رود. بنابراین این موارد موجب خواهند شد تا از نظر روحی و روانی در خارج از سن عمل بینی، آمادگی لازم را نداشته باشیم.

مرکز اسکن سه بعدی راوانا، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته‌ی پزشکی نظیر اسکن سه بعدی و …، و هم‌چنین بهره‌گیری از توانمندترین کادر پزشکی، آماده‌ی خدمات رسانی به نحو مطلوب و حرفه‌ای به مراجعین محترم است.

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا