روش صحیح شستشوی بینی بعد از جراحی رینوپلاستی، نکات مهم

شستشوی بینی بعد از عمل

جراحی بینی یکی از مهم‌ترین جراحی‌های زیبایی است که انجام می‌شود. بینی در مرکز صورت قرار دارد و ظاهر نهایی صورت شما را تعیین می‌کند. به همین خاطر است که عمل جراحی بینی از اهمیت زیادی برخوردار است. در جراحی بینی بعد از انتخاب یک جراح خوب، مراقبت‌های بعد از جراحی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از کارهایی که متقاضیان جراحی بینی، بعد از جراحی شستشوی بینی است. در این مقاله در خصوص شستشوی بینی بعد از عمل صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شستشوی بینی بعد از عمل
شستشوی بینی بعد از عمل

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

شستشوی بینی بعد از عمل مهم است؟

بعد از عمل بینی زخم‌ها باز دارد و هر آن ممکن  است با جمع شدن آلودگی عفونت ایجاد شود. با تخلیه کردن لخته‌های خون از بینی می‌توان از بروز عفونت جلوگیری کرد. برای این کار لازم است که بینی را با سرم‌های نمکی شستشو دهید تا درد و تورم در بینی کاهش پیدا کند. این کار از اختلالات تفسی و گرفتگی بینی بعد از عمل هم جلوگیری می‌کند. به همین خاطر است که جراح توصیه اکید دارد که بعد از جراحی شستشوی بینی را جدی بگیرید.

شستشوی بینی بعد از عمل

بهترین روش برای شستن بینی کدام است؟

به نسبت اینکه چه زمانی از عمل کردن شما گذشته است، بهترین روش شسشوی بینی هم برای شما متفاوت خواهد بود. چرا که در روزهای اول بعد از جراحی بافت‌هی بینی تورم دارند و امکان اینکه خونابه داخل بینی جمع شود، زیاد ست. به همین خاطر است که بهترین شیوه‌ای که با آن می‌توانید بعد از عمل بینی را بشویید به کمک یک دستمال و آب گرم است. این کار در هفته اول باید با مراقبت زیاد انجام شود چرا که ممکن است بافت‌های بینی دچار آسیب شوند.

شستشوی بینی بعد از عمل

سرم شستشوی بینی بعد از عمل

تنها یک هفته که از جراحی بینی گذشته باشد و به محض جدا کردن آتل بینی شیوه شستشوی بینی هم تغییر کرده و بیمار مجاز است که از سرم استفاه کند. درواقع آتل سیلیکونی یا پلاستیکی اجازه استفاده از سرم را نمی‌دهند چرا که باعث خیس شد آتل می‌شوند و همین امر فضا را برای عفونت محیا می‌کند. بعد از اینکه آتل را جدا کردید، ورم پوست کاهش یافته و منافذ تنفسی بیمار آزاد می‌شوند و بیمار می‌تواند به سادگی نفس بکشد. همچنین می‌تواند از سرم برای شستشو استفاه کند.

بعد از هفته اول می توانید با سرم شستشوی بینی‌تان را انجام دهید. می‌توانید سرم را از داروخانه تهیه کنید. سرم یک آب نمک ساده است به همین خاطر در صورت عدم دسترسی برخی از بیمارن خودشان با آب مقطر و مقداری نمک این سرم را در خانه درست می‌کنند. بهترین سرمی که می‌توانید تهیه کنید، سرم سدیم کلراید یا سرم نرمال سالین 9 درصد است. استفاده از این سرم بعد از جراحی کمک می‌کند تا از بروز عفونت پیشگیری کنید و راه تنفس شما هم باز شود.

شستشوی بینی بعد از عمل
شستشوی بینی بعد از عمل

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

در هنگام شستن بینی بعد از جراحی به این نکات توجه داشته باشید

در زمان شستشوی بینی نیازی نیست که محلول به حلق شما راه پیدا کند. تنها سوراخ و حفره بینی باید با سرم آغشته شده و از همان سمت هم خارج شوند. هر چند در صورتی که سرم به حلق برسد هم جایی برای نگرانی وجود ندارد.

پیش از اینکه پروسه تمیز کردن بینی را شروع کنید، تمام وسایل از جمله سرنگ شستشو را میز و خشک نمایید.

همانطور که گفتیم، در هفته اول پس از جراحی نیازی به شستشوی بینی با سرم نیست و تنها می‌توانید از قطره‌های بینی استفاده کنید.

در زمان شستشو بینی از فین کردن و دستکاری بینی خودداری کنید .

اگر به پره‌های بینی شما ترشحات و لخته‌های خون می‌چسبد، برای تمیز کردن آن از یک دستمال نرم و مرطوب استفاه کنید در این زمان مراقب باشید که فشاری به بینی شما وارد نشود.

شستشوی بینی بعد از عمل

شیوه شستشوی بینی با سرم مخصوص

برای شستشوی بینی، وسایل و ابزارهای مختلفی در داروخانه‌ها وجود دارنند که می‌توانید بعد از نظرخواهی از جراح‌تان هر کدام را تهیه کنید. بهترین گزینه معمولا سرنگ 10 سی سی است.

سرنگ نیازی به سوزن ندارد و تنها از سوزن برای پر کردن سرنگ استفاده می‌شود. بعد از پر شدن مخزن سرنگ باید سوزن را جدا کرده و دور بیندازید.

به سمت روشویی رفته و سرتان را داخل روشویی نگه دارید.

سپس محلول را به آرامی به کمک سرنگ وارد حفره بینیی کرده و صبر کنید تا محلول وارد بینی شده و سپس خارج شود. این کار را تا وقتی که حس کردید راه نفس کشیدن شما باز شده است، انجام دهید. سپس در سمت دیگر تکرار کنید.

در پروسه شستشوی بینی ممکن است باقی مانده‌های جراحی مانند نخ یا ترشح یا لخته خون از بینی خارج شود که جای نگرانی نبوده و کاملا طبیعی است.

در آخر بینی را به کمک یک دستمال نرم خشک کرده و از پمادی که پزشک برای‌تان تجویز کرده است، روی جای بخیه و به لب پره‌های بینی بمالید.

 در صورتی که روند شستشوی بینی را به دقت و منظم انجام دهید، دوره نقاهت کوتاه تر شده و از بروز بسیاری از عارضه‌ها جلوگیری می‌کنید.

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی

از 3 تا 6 هفته بعد از جراحی باید انتظار پوسته شدن بینی را داشته باشید. بسیاری از بیماران دوران نقاهت طولانی ندارند و خیلی زود زندگی روتین خودشان را از سر می‌گیرند. در صورتی که موارد زیر را رعایت کنید، شما هم می‌توانید خیلی زود دوران نقاهت را پشت سر بگذارید.

اگر زیر بینی گاز پانسمان دارید، زود به زود آن را عوض کنید و زمانی که دیگر آبریزش بینی نداشتید، می‌توانید گاز را بردارید.

موقع خواب تلاش کنید تا به کمک یک بالش یا پتو تا شده، بالاتنه را کمی بالاتر نگه دارید تا سرتان فشار کمتری را متوجه شود.

در صورتی که درد دارید، داروهای مسکن خفیف غیرآسپرینی را مطابق تجویر پزشک استفاده کنید.

اگر خونریزی بینی دارید، می‌توانید از کمپرس سرد روی بینی استفاده کنید و سرتان را به جلو خم کنید و به آرامی از بینی نفس بکشید. اگر خونریزی ادامه داشت،، از اسپری‌های ضداحتقان به صورت هر 6 تا 8 ساعت برای 1 تا 2 روز استفاده کنید.

مرکز اسکن سه بعدی راوانا، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته‌ی پزشکی نظیر اسکن سه بعدی و …، و هم‌چنین بهره‌گیری از توانمندترین کادر پزشکی، آماده‌ی خدمات رسانی به نحو مطلوب و حرفه‌ای به مراجعین محترم است.

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا