کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی، نکات مهم

ورم بینی بعد از عمل بینی

هر عمل جراحی که انجام می‌شود، عوارضی را نیز با خود به همراه دارد. بیش‌تر عوارض بعد از عمل جراحی، با گذشت زمان و البته مراقبت‌های خاص، بهبود پیدا کرده و از بین خواهند رفت. در خصوص عمل جراحی بینی نیز این قاعده وجود دارد. کبودی، درد، خونریزی و ورم بینی بعد از عمل بینی از شایع‌ترین عوارضی است که دیده می‌شود. این عوارض بسته به نوع جراحی، بدن بیمار، مقدار و شدت مشکل اولیه، ضعف و شدت دارد. به همین دلیل برخی  از افراد، با عوارض شدیدتری بعد از عمل جراحی بینی مواجه می‌شوند.

بسیاری از افرادی که متقاضی عمل جراحی بینی هستند چه به دلیل نقایص سلامتی و چه به دلایل زیبایی- از عوارض بعد از عمل می‌ترسند. حتی اگر ترس هم نباشد، نگرانی و پرسش‌های مکرر این افراد در خصوص مشکلات بعد از جراحی، ما را مجاب می‌کند تا مفصلاً در این باره صحبت کنیم. در این مطلب، ورم بینی بعد از عمل را مورد بررسی قرارد داده‌ایم، دلایل و راهکارهای بهبود آن را نیز ذکر کرده‌ایم. مطالعه‌ی این مطلب برای افرادی که کاندید جراحی بینی هستند و یا از چنین افرادی پرستاری می‌کنند، سودمند خواهد بود.

فهرست مطالب

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

ورم بینی بعد از عمل بینی

بینی شما بعد از عمل جراحی بینی، دچار ورم می‌شود. اگر بخواهیم علت علمی این پدیده را ذکر کنیم، تجمع مایع در آن ناحیه خواهد بود. البته شدت ورم بینی بعد از عمل، تا حدودی به بدن بیمار و نوع جراحی وابسته خواهد بود. برخی از افراد، بدن و پوست حساس‌تری دارند. این افراد کبودی و ورم بیش‌تری را مشاهده می‌کنند. هم‌چنین در برخی از موارد، مهارت پزشک جراح، می‌تواند ورم کم و مختصرتری را در این ناحیه، باقی بگذارد.

ورم بینی بعد از عمل، سبب می‌شود تا شما نتوانید شکل واقعی بینی‌تان را ببینید. به خصوص برای افرادی که متقاضی عمل زیبایی بینی هستند، این نکته بسیار اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل است که باید ماه‌ها بعد از جراحی بینی صبور باشید تا ورم آن به طور کامل از بین رفته و شکل واقعی بینی دیده شود. روی هم رفته، بعد از یک‌سال، عوارض جراحی بینی و ورم آن از بین می‌رود.

ورم بینی بعد از عمل بینی

روند ورم بینی بعد از عمل

یک هفته تا ده روز بعد از عمل، ورم بینی ممکن است تشدید شود و به حداکثر مقدار خود برسد. بنابراین اگر دیدید در این زمان، ورم بینی بیش‌تر شد، نترسید! بسیاری از افراد، با ورم در زیر چشم‌ها و پلک‌ها نیز مواجه می‌شوند.

بعد از این مدت زمان، بینی کلاژن سازی را شروع می‌کند و کم‌کم با اخبار خوب ترمیم بینی و کاهش ورم آن مواجه می‌شوید. هرچقدر در مصرف به موقع داروهای تجویز شده و رعایت نکات مراقبتی، بیش‌تر تلاش کنید، سریع‌تر خوب می‌شوید.

البته شکل نهایی و بهبود کامل ورم بینی همان‌طور که گفتیم، حدود یک ‌سال بعد دیده می‌شود. در این بازه، بافت کلاژن اضافی جذب می‌شود و ورم بینی روند نزولی پیدا می‌کند.

ورم بینی بعد از عمل بینی

انواع ورم بینی بعد از عمل

برای این‌که بتوانیم ورم بینی را کاهش دهیم، باید در ابتدا بدانیم که این ورم، به چه دلیل ظاهر شده است. به عنوان مثال ورم ناشی از تجمع مایع با ورم کاذب متفاوت است. بنابراین درمان آن نیز متفاوت خواهد بود. در ادامه، به شرح انواع ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی پرداخته‌ایم.

  • ورم پوست بینی

زمانی که عمل بینی شما از نوع باز باشد، پوست بینی از اسکلت آن جدا خواهد شد. اگر نمی‌دانید که عمل جراحی باز بینی چگونه است، توصیه می‌کنیم تا مطالب مربوط به این موضوع را یک نگاه بیاندازید. در جراحی باز بینی، پوست بینی از ناحیه‌ی کلوملا برش می‌خورد. باز شدن پوست، سبب می‌شود مایع بین سلولی تجمع پیدا کند و یک ظاهر پف آلود و ورم دار به بینی بدهد. نکته‌ی مهم این است که حدود ۳ ماه بعد از عمل جراحی بینی، این نوع ورم از بین خواهد رفت. افرادی که بینی‌های گوشتی دارند، این نوع ورم را بیش‌تر تجربه می‌کنند.

  • ورم کاذب بینی

ورم کاذب یا حافظه پوست، نوع دیگری از ورم بینی بعد از عمل جراحی شناخته می‌شود. این ورم مدت زمان بیش‌تری نیاز دارد تا به طور کامل از بین برود. شدت ورم کاذب هم در بینی‌های بزرگ‌تر، بیش‌تر خواهد بود.

  • ورم فیبروز در بینی

ورم فیبروز از گوشت اضافی آوردن بینی به وجود می‌آید. بینی‌های گوشتی با این خطر بیش‌تر مواجه هستند. متأسفانه این ورم می‌تواند برای همیشه ماندگار باشد! بنابراین بهتر است برای به حداقل رساندن این خطر، از پزشک با تجربه و خوش سابقه کمک بگیرید. حضور در جلسات مشاوره، برای آگاهی از احتمال وقوع چنین عارضه‌ای نیز می‌تواند مفید باشد.

ورم بینی بعد از عمل جراحی
ورم بینی بعد از عمل بینی

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

چطور ورم بینی بعد از عمل را کاهش دهیم؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، با انجام مراقبت‌های بهداشتی و استراحت، می‌توان به کاهش و بهبود ورم بینی کمک کرد. در ادامه‌ی مطلب، لیستی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش ورم بینی را ذکر کرده‌ایم.

۱. استراحت کنید! شما تازه جراحی کرده‌اید. بنابراین سعی کنید به خوبی استراحت کنید.

۲. چند ماه اول بعد از عمل جراحی، هوای خودتان را بیش‌تر داشته باشید. کارهای سنگین انجام ندهید و از برداشتن بار سنگین اجتناب کنید.

۳. تا دو یا سه روز بعد از عمل، از کمپرس سرد استفاده کنید. کمپرس یخ را روی پیشانی‌تان قرار ندهید. سرما می‌تواند منجر به بروز سردرد شود.

۴. رابطه‌ی جنسی تا دو هفته بعد از عمل بینی ممنوع است. در رابطه‌ی جنسی، بدن شما آندرنالین ترشح می‌کند. این هورمون خونریزی و ورم بینی شما را افزایش داده و در بهبود آن نتیجه‌ی معکوس دارد.

۵. تا می‌توانید مایعات مصرف کنید. مایعات غیر الکلی، کمک ویژه‌ای در کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی بینی خواهند داشت. مصرف آب کرفس و آب آناناس از جمله آب‌میوه‌هایی هستند که در این دوران بسیار مفید واقع می‌شوند.

۶. مصرف سیگار و قلیان تا دو هفته بعد از عمل بینی ممنوع است. نیکوتین سیگار و قلیان نیز به افزایش تورم بینی کمک می‌کنند.

۷. دور از نور آفتاب شدید و چراغ‌های حرارتی باشید. این گرما می‌تواند ورم بینی را تشدید کند.

۸. در صورتی که پزشک جراح شما پمادهای ویژه‌ یا داروهای دیگر به منظور کاهش ورم را برایتان تجویز کرد، حتماً از آن استفاده کنید.

۹. شکل خوابیدن شما نیز تأثیر مستقیمی بر روی بهبود ورم بینی‌تان خواهد داشت. سعی کنید از خوابیدن به پهلو خودداری کنید. می‌توانید در کناره‌های سرتان از بالش‌های بلند استفاده کنید تا اجازه‌ی چرخش سر نداشته باشید.

۱۰. بعد از عمل جراحی بینی، بسیار مراقب باشید تا به بینی‌تان ضربه وارد نشود. بینی شما بعد از جراحی بسیار حساس است و وارد شدن ضربه به آن می‌توان فرم آن را تغییر دهد.

ورم بینی بعد از عمل بینی

مصرف آمپولهای کورتون برای کاهش ورم بینی

موضوع تجویز دارو و آمپول برای کاهش تورم بینی، به صلاحدید پزشک شما بستگی دارد. برخی از پزشکان آمپول‌های کورتون تجویز می‌کنند. این آمپول‌ها به زیر پوست تزریق شده و به کاهش ورم بینی کمک می‌کنند. کورتون داروی حساسی است و باید به مقدار کم و با غلظت پایین تزریق شود تا مشکلی برای افراد به وجود نیاید.

مرکز اسکن سه بعدی راوانا، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته‌ی پزشکی نظیر اسکن سه بعدی و …، و هم‌چنین بهره‌گیری از توانمندترین کادر پزشکی، آماده‌ی خدمات رسانی به نحو مطلوب و حرفه‌ای به مراجعین محترم است.

رضایت زیبا جویان مرکز اسکن سه بعدی راوانا

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا