نکات مهم برای کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل

ورم بینی گوشتی

یکی از پرتکرارترین سؤالات و نگرانی‌ها در خصوص عمل جراحی بینی (رینوپلاستی)، ورم بینی بعد از عمل است. وقتی به تصاویر افرادی که بینی خود را عمل کرده‌اند، نگاه کنید؛ مطمئناً این ترس و نگرانی شما را هم می‌گیرد! بیش‌تر افراد، کبودی زیر چشم و میزان قابل توجهی ورم در ناحیه‌ی بینی دارند. حتی برخی افراد ممکن است ورم را در سرتاسر صورت خود ببینند. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که چرا چنین چیزی رخ می‌دهد؟ آیا هر عمل بینی با ورم همراه است و چکار کنیم تا ورم بینی، سریع‌تر بهبود پیدا کند؟ همین اول راه خیالتان را راحت کنیم که ورم بینی در بیش‌تر موارد، یک واکنش طبیعی بوده و خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند.

ورم بینی گوشتی بعد از عمل
ورم بینی گوشت

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

ورم بینی بعد از عمل

زمانی که شما عمل جراحی بینی انجام می‌دهید، بافت و استخوان‌های بینی شما دستکاری می‌شود. این امر بستگی به فرم بینی‌تان دارد. به عنوان مثال اگر بینی استخوانی و قوزدار دارید، جراح استخوان بینی شما را می‌تراشد تا به فرم بینی طبیعی برسد. و اگر بینی گوشتالود داشته باشید، بافت‌های بینی دستکاری می‌شوند. بنابراین طبیعی است که بعد از جراحی، در این ناحیه کبودی و ورم داشته باشید. دلیل علمی و چرایی این امر در همین مطلب گفته شده است. در این‌جا تنها اشاره می‌کنیم که جراحی بینی باز، با ایجاد شکاف در بینی، بین پوست و استخوان بینی فاصله ایجاد کرده و همین امر سبب تجمع مایع بافت خواهد شد. این تجمع مایع را ما به شکل ورم می‌بینیم.

البته تورم بینی بعد از عمل، اصلاً موضوع نگران کننده‌ای نیست. چرا که با رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از جراحی، به مرور زمان (معمولاً در بازه‌ی سه ماهه) برطرف خواهد شد. پس فقط کافی است که صبور باشید! در این مطلب به معرفی مهم‌ترین دستورالعمل‌های مراقبت از بینی بعد از عمل، جهت کاهش تورم پرداخته‌ایم. پزشک جراح شما، توصیه‌ها و اقدامات لازم در این خصوص را به شما گوشزد خواهد کرد.

از نظر روانی، چون تورم بینی، چیز پسندیده‌ای نیست، باید به خاطر داشته باشید که شکل نهایی و واقعی بینی شما بلافاصله بعد از عمل و حتی تا یک‌ سال بعد از آن، قابل قضاوت نیست. بنابراین اگر فرم بینی هنوز به شکل دلخواه شما نزدیک نشده است، بهتر است صبور باشید و اگر قانع نشدید، با پزشکتان مشورت کنید.

ورم بینی گوشتی

عوامل ایجاد ورم بینی

به طور کلی (همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم) گفته می‌شود که ورم بینی، ناشی از تجمع مایع بین پوست و استخوان بینی است (البته در بخش‌های بعدی این مطلب، انواع ورم بینی را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند دلایلی غیر از این داشته باشد) اما ورم بینی از سه اصل کلی ناشی می‌شود. این سه اصل در این‌جا مطرح شده است.

۱ساختار بینی شما:

ساختار بینی شما می‌تواند بینی گوشتی یا استخوانی باشد. این موضوع با ضخامت پوست بینی معین می‌شود. بینی‌هایی که پوست ضخیم‌تری دارند در دسته‌ی بینی‌های گوشتی جای می‌گیرند. ورم بینی گوشتی بعد از عمل شدیدتر بوده و معمولاً دوره‌ی نقاهت طولانی‌تری را نیز به دنبال دارد.

ورم بینی گوشتی

۲تبحر پزشک جراح:

نوعی از ورم بینی که به نام فیبروز شناخته می‌شود، کاملاً به تبحر پزشک شما بستگی دارد.  فیبروز همان گوشت اضافی است که بینی‌های عمل شده (به‌خصوص آن‌هایی که از نوع گوشتی هستند) دچار آن می‌شوند. پزشک جراح خوب، می‌تواند از شدت ورم فیبروز بکاهد.

۳روش عمل بینی:

حتماً می‌دانید که جراحی بینی می‌تواند به صورت عمل بینی باز یا  یا عمل بینی بسته انجام شود. این تکنیک‌ها و روش‌های جراحی بینی، آثار بعد از جراحی متفاوتی خواهند داشت. واضح است که در جراحی بینی به شکل باز، ورم بیش‌تری مشاهده می‌شود. اما از آن‌جایی که جراحی بسته، تهاجمی نیست، اثرات آن نیز کم‌تر خواهد بود.

ورم بینی گوشتی بعد از عمل
ورم بینی گوشت

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

برای کاهش ورم بینی گوشتی بعد از عمل چه کار کنیم؟

– بنا به توصیه‌ی جراح خود، از چسب بینی استفاده کنید. همان‌طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، چسب بینی نقش مؤثری در کاهش ورم بینی و توزیع کلاژن پوستی به سراسر این اندام،‌ خواهد داشت.

– وقتی می‌خوابید یا دراز می‌کشید، چند بالش در زیر سرتان قرار دهید. طوری که سر شما در موقعیت بالاتری به نسبت بدنتان قرار بگیرد. این‌ کار سبب تخلیه‌ی مایعات از بینی خواهد شد.

– سعی کنید از خوردن غذاهای سخت که نیاز به جویدن دارند، خودداری کنید. چرا که عمل جویدن می‌تواند به بینی شما فشار وارد کند. غذاهایی مثل سوپ یا پوره سیب زمینی انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

– نوشیدن آب و مایعات فراوان را فراموش نکنید. خوردن برخی میوه‌ها مثل آناناس نیز توصیه می‌شود. البته به نظر ما، بهتر است برای لیست بایدها و نبایدهای خوراکی بعد از عمل جراحی بینی، با پزشک جراح خود مشورت کنید.

– غذاهای پر نمک نخورید. نمک سبب تورم و احتباس آب در بدن می‌شود و ظاهر بینی‌تان پف آلودتر و ورمی‌تر خواهد شد. حتی در موارد خارج از عمل بینی، خوردن غذاهای شور و نمکی، سبب پف کردن چهره خواهد شد.

– حمام و سونا نروید. حمام کردن بعد از جراحی بینی با رعایت اصول مخصوص باید انجام شود. چراکه بخار آب نیز می‌تواند ورم بینی شما را تشدید کند.

– تا دو هفته بعد از عمل جراحی بینی، کارهای سنگین (فعالیت جسمی و ورزش سنگین) انجام ندهید. علت این امر، افزایش گردش خون در ناحیه‌ی التهاب (بینی) است. این موضوع حتی می‌تواند سبب خونریزی و خطرات بیش‌تر شود.

– بسته به تشخیص پزشک، ممکن است برای شما کورتون تجویز شود. کورتون یک دارویی است که تورم و اسکار را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود که کورتون، ۶ الی ۱۲ ماه بهبودی ورم بینی را تسریع می‌بخشد.

ورم بینی گوشتی

کلام آخر!

جراحی بینی، از هر نوعی که باشد، یک عمل جراحی است و باید در نظر داشته باشید که مانند هر عمل جراحی دیگری، اثرات بعدی، خواهد داشت. درست است که شدت و ضعف این اثرات بعد از عمل، به عوامل زیادی بستگی دارد (نوع جراحی، اعتبار جراح، فرم بینی، شدت مشکل بینی اولیه) اما بالاخره باید انتظار ورم و کبودی، درد و یک‌سری محدودیت در زندگی روزمره‌تان را داشته باشید.

در این مطلب به معرفی ورم بینی گوشتی بعد از عمل پرداختیم. بینی‌های گوشتی به دلیل ساختار خاصی که دارند (پوست ضخیم‌تر در بینی)، بیش‌تر دچار این عارضه می‌شوند و ممکن است تا مدت زمان بیش‌تری ناچار به تحمل ورم بینی باشند. این مشکل در افرادی که بینی استخوانی دارند، خفیف‌تر خواهد بود.

به‌طور کلی ورم بینی با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. البته در چند روز اول بعد از جراحی بینی، امکان تشدید ورم وجود دارد. با این‌حال اگر این بازه طولانی شد و یا به‌جای رؤیت بهبود ورم بینی، مشاهده کردید که ورم افزایش یافته، توصیه می‌شود که در اسرع زمان ممکن به پزشک جراحتان مراجعه کنید.

مرکز اسکن سه بعدی راوانا، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته‌ی پزشکی نظیر اسکن سه بعدی و …، و هم‌چنین بهره‌گیری از توانمندترین کادر پزشکی، آماده‌ی خدمات رسانی به نحو مطلوب و حرفه‌ای به مراجعین محترم است.

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا