زمان کشیدن و برداشتن تامپون بعد از عمل جراحی بینی

برداشتن تامپون بینی

عمل جراحی بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌هایی است که در کشور انجام می‌شود. به همین خاطر است که این عمل پیشرفت‌های بیشتری هم داشته و متدها و ابزارهایی که برای جراحی بینی استفاده می‌شود، در مقایسه با سایر عمل‌های زیبایی همواره متنوع‌تر و فراوان‌تر هستند. یکی از وسایلی که برای جراحی بینی استفاده می‌شود، تامپون است. تامپون‌ها بانداژهای اسنفجی و نرمی هستند که جراح آن‌ها را به مواد ضد باکتری آغشته کرده و داخل حفره‌های بینی بیمار قرار می دهد. این کار از خونریزی و بدفرم شدن شکل بینی جلوگیری می‌کند در بعضی از جراحی‌های بینی که تیغه بینی بیمار جراحی شده است، مانند جراحی پولیپ از تامپون استاده می‌کنند. چرا که تامپون از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. در این مقاله به شیوه استفاده از تامپون و نحوه برداشتن آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

تامپون بینی چند روز باید بماند
برداشتن تامپون بینی

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

تامپون بینی چیست؟

همانطور که گفتیم، تامپون‌ بینی بانداژهای آماده‌ای هستند که داخل حفره‌های بینی قرار می‌گیرند تا از عفونت، خونریزی و تحرک تیغه بینی جلوگیری کنند. تامپون‌ها در اندازه 15 تا 30 سانتی‌متر تولید می‌شوند اما تامپون‌های کوچک‌تری با اندازه 5 تا 8 سانتی متر هم وجود دارد که این تامپون‌ها به خاطر اندازه کوچکی که دارند، بیرون آوردن آ‌ن‌ها درد کمتری هم ایجاد می‌کند.

برداشتن تامپون بینی

چرا از تامپون استفاده می‌کنیم؟

تامپون همیشه و در تمام جراحی‌های بینی کاربرد ندارد اما در بعضی از مواقع استفاده از آن لازم و حتی ضروری است که در ادامه چند مورد از آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل جراحی به خاطر هماتو تیغه بینی که ممکن است تاثیر مخربی روی شکل خارجی بینی داشته باشد، از تامپون استفاده می‌شود
  • تامپون تیغه میانی بینی را ثابت نگه می‌دارد تا شکل کلی بینی حفظ شود
  • تامپون یک فشار مناسب به تیغه بینی وارد می‌کند تا آن را در جای خودش ثابت نگه دارد
  • تامپون معمولا به مواد آنتی بیوتیک آغشته می‌شود تا از خشک شدن پوست و حفره‌های داخل بینی جلوگیری کند
برداشتن تامپون بینی

مدت زمان استفاده از تامپون

تا زمانی که بیمار از تامپون استفاده می‌کند، به سختی می‌تواند نفس بکشد، به همین خاطر است که بیشتر افراد منتظر تمام شدن دوره استفاده از تامپون و بیرون کشیدن آن هستند. به طور کلی جراح بر اساس وضعیتی که بینی فرد دارد، مدت زمان استفاده از تامپون را بین 4 ساعت تا 4 روز تعیین می‌کند. مهم‌ترین مسئله‌ای که مشخص می‌کند تامپون تا کی باید داخل بینی بیمار باشد شامل موارد زیر است:

  • شدت و نوع عمل جراحی انجام شده
  • میزان خونریزی بعد از جراحی بینی
  • میزان دستکاری که در بافت بینی انجام شده است

تا زمانی که تامپون داخل بینی باشد، تنفس از طریق دهان انجام می‌شود. به همین خاطر است که فرد دچار خشکی دهان می‌شود. در این شرایط باید مایعات بیشتری مصرف کرد تا گلو دچار التهاب نشود. بعد از خارج کردن تامپون از بینی نفس کشیدن از بینی میسر می‌شود ولی با این وجود نمی‌توان تند و شدید نفس کشید. چرا که بعد از جراحی نباید فشار زیادی به بینی وارد شود.

از طرفی زمانی که تامپون از بینی خارج می‌شود، دیواره‌های مجاری داخلی بینی کمی زخمی می‌شوند. در ای زمان متخصص برای شما یک اسپری سدیم کلراید تجویز می‌کند تا مجاری داخلی تمیز شده و تنفس برای فرد راحت‌تر باشد.

بعد از کشیدن تامپون چه مراقبت‌هایی انجام می‌شود؟

همانطور که پیش از این هم گفتیم، زمانی که تامپون از بینی خارج می‌شود، امکان دارد که فرد داخل بینی احساس سوزش کند. از طرفی تامپون نهایتا تا 4 روز در بینی باقی مانده و بعد خارج می‌شود. پس فرد ممکن است هم درد ناشی از کشیدن تامپون را تجربه کند هم دیگر عوارض برداشتن تامپون در کمین او باشد. برای اینکه دچار این عوارض نشوید، می‌توانید برخی از نکات مراقبتی را رعایت کنید تا این دوران نقاهت را بدون مشکل سپری کنید. برخی از این نکات عبارتند از

استفاده از کمپرس آب گرم که باعث می‌شود درد و ورم بینی کاهش یافته و هر چه زودتر خوب شود. نباید این کمپرس را مستقیما روی بینی قرار دهید بلکه باید آن را در اطراف بینی یعنی گونه‌ها بگذارید تا استخوان‌ها فشاری را متحمل نشوند.

در زمان خوابیدن تا مدتی هم متخصص سفارش می‌کند، باید سر را بالاتر از بدن قرار دهید. یعنی بهتر است نیم تنه شما زاویه 45 درجه با پاها داشته باشد تا ورم بینی درمان شود. چرا که در غیر این صورت مایع داخل زخم‌ها جمع شده  به ورم منجر می‌شود.

همچنین شما باید تا دو هفته بعد از جراحی بینی به خودتان استراحت بدهید. همچنین تا چند ماه ورزش‌های سنگین را کنار بگذارید و اجازه دهید تا عوارض جراحی بینی کاملا برطرف شود.

نمونه عمل بینی مرکز اسکن سه بعدی راوانا

چند روز بعد از عمل بینی تامپون برداشته میشود
برداشتن تامپون بینی

کارشناسان راوانا آماده هستند تا شما را راهنمایی کنند

آیا می‌توان از تامپون بینی استفاده نکرد؟

یکی از سوالاتی که بیماران زیادی می پرسند این است که آیا راهی وجود دارد که اصلا از تامپون استفاده نکنند؟ این سوال بیشتر به این دلیل است که بسیاری از متقاضیان جراحی بینی از درد و مشکلات بعد از برداشتن تامپون می‌ترسند و نگران این هستند که درد شدیدی برای آن‌ها پیش بیاید. خوشبخانه با پیشرفت علم و در نتیجه پیشرفت‌هایی که در زمینه عمل‌های زیبایی انجام شده است، امکان انجام عمل‌های زیبایی بدون نیاز به تامپون هم وجود دارد. جراح می‌تواند تامپون را با اسپلینت‌های سیلیکونی جایگزین کند که یک کانال باز در وسط آن قرار دارد.

در نتیجه از یک طرف تامپون برای بینی عمل شده استفاده شده است و ساختار بینی حفظ می‌شود و از انحراف شکل بینی جلوگیری می‌شود و از طرف دیگر شما می‌توانید به سادگی نفس بکشید. چرا که اسپلینت‌ها یک کانال باز در بین خود دارند و امکان جریان یافتن هوا در مجاری بینی وجود دارد. همچنین موقع خاطر شدن اسپلینت‌ها دردی برای بیمار ایجاد نمی‌شود. چرا که اسپلینت‌ها به سادگی به کمک قلاب از بینی خارج می‌شوند. پس درد و خونریزی ناشی از خارج کردن تامپون از بینی عمل شده برای بیمار رخ نمی‌دهد.

برداشتن تامپون بینی

چه زمانی از تامپون استفاده می‌شود؟

اینکه بیمار به تامپون نیاز دارد یا نه، کاملا به تشخیص پزشک بستگی دارد. گفتنی است که جراح با توجه به تجربه حرفه‌ای که دارد، شریط بیمار را نسبت به استفاده از تامپون بررسی می کند. در سال‌های گذشته برای تمام عمل‌های بینی از تامپون استفاده می‌شده است اما در سال‌های اخیر دستورالعمل‌های دیگر به عنوان جایگزین ابداع شده‌اند که در موارد خاص توصیه می‌شوند. برای مثال کسانی که بنا به شرایط خاص در معرض خونریزی داخلی بینی هستند، ممکن است به تامپون نیاز داشته باشند.

مرکز اسکن سه بعدی راوانا، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته‌ی پزشکی نظیر اسکن سه بعدی و …، و هم‌چنین بهره‌گیری از توانمندترین کادر پزشکی، آماده‌ی خدمات رسانی به نحو مطلوب و حرفه‌ای به مراجعین محترم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا